Teimme miehen kanssa lähes parin viikon mittaisen automatkan Keski-Eurooppaan. Automatkailua olemme harrastaneet aikaisemminkin, mutta tämä oli siinä mielessä erilainen reissu, että olimme nyt pitkällä lomalla ensimmäistä kertaa kaksistaan sitten lasten syntymän, eli yli kahteenkymmeneen vuoteen.

Reittimme kulki Baltian maiden ja Puolan läpi, joissa emme pysähtyneet kuin kahdeksi yöksi, sillä olemme tehneet aikaisemmin sellaisen matkan, jolloin keskityimme juuri noihin maihin. Ensimmäinen pysähdyspaikka, jossa vietimme muutaman tunnin kaupunkiin tutustuen oli Bratislava. Sieltä jatkoimme Wieniin, johon tutustuimme yhden päivän ajan ja sieltä jatkoimme varsinaiseen määränpäähämme, eli Saksan ja Itävallan Alpeille. Olimme neljä yötä hotellissa Saksan puolella, josta teimme retkiä vuorten lisäksi Salzburgiin, Müncheniin ja Innsbruckiin.

Reissulla tuli nähtyä taas aikamoinen määrä linnoja, museoita, kirkkoja ja muita turistikohteita. Matka huikein kokemus (joka on ehkä upein matkailukokemus minulle ikinä) oli se, kun pakkasimme rinkkaan eväät ja nousimme kabiinihissillä Innsbruckissa vuorille, josta lähdimme vuoristopolkuja pitkin muutaman tunnin retkelle. Maisemat olivat hulppeat, mutta aivan erikoiseksi kokemuksen teki se, että minulla on korkean paikan kammo, ja kun menimme polkuja pitkin 2300 m:n korkeudessa jyrkän pudotuksen auetessa vieressä, en ikinä olisi uskonut kykeneväni moiseen!

Paluumatkalla vietimme pari päivää Prahassa ja kävimme pikaisesti vilkaisemassa myös Berliiniä ja Potsdamia. Alkuperäinen tarkoitus oli ajaa takaisin Puolan ja Baltian kautta, mutta emme sitten viitsineetkään tulla samoja jälkiä, vaan teimme mukavuudenhaluisen ratkaisun ja varasimme laivapaikan Rostockista Helsinkiin.

Kerrottavaa matkasta olisi vaikka kuinka paljon, mutta koska tämä on nukkekotiblogi, niin tässä muutamia nukkeihin ja nukkekoteihin liittyviä kuvia sekä nukkekotimatkamuistot, joita löysin.

Salzburgin linnassa oli marionettinäyttely, jossa oli esillä hienoja nukkeja:

Prahan linnasta löytyi aivan upea leikkikalumuseo, jossa oli paljon vanhoja nukkekoteja ja nukkeja sekä upea Barbie-näyttely. Minua harmittaa, että en saanut sieltä kuvia, sillä unohdin juuri silloin kameran hotelliin!

Münchenistä onnistuin löytämään upean nukkekotikaupan. Minulla oli osoite toiseenkin, jonka olin napannut netistä ko. liikkeen omilta kotisivuilta, mutta kauppa olikin lopetettu. Onneksi tämä yksi upea liike sattui kuitenkin löytymään. Siellä tavarat olivat uskomattomalla tavalla aseteltu vitriineihin aihealueittain, ja esineitä oli todella paljon! Pelkästään katseluun kului aikaa tunnin verran ja olisi siellä hujahtanut varmaan toinenkin mokoma, mutta miestä piti sentään armahtaa. Löysin liikkeestä aivan ihanan Reutterin suihkukaapin, joka minun oli pakko saada. Se rokotti kukkaroa sen verran reippaasti, että muuta en sitten sieltä raskinutkaan ostaa.

Prahan linna oli hieno paikka, jossa näkemistä riitti. Sieltä löytyi myös kuja, jossa oli pieniä putiikkeja, joissa myytiin erilaista tavaraa kuin kaupungin muissa matkamuistoliikkeissä ja hinnat olivat meikäläisittäin varsin kohtuullisia. Sieltä olisi löytynyt vaikka mitä nukkekotiin sopivaa, mutta päädyin lopulta ostamaan kaulakoruja, joista otin nauhat pois. Ritarikypärät ja miekat ovat kokonsa puolesta juuri sopivia nukkekodin seinälle. Samoin oivallista nukkekotikokoa on pieni kello. Nytpä kartanossa tikittää sitten aivan oikeasti:

Minisilmät ovat auki aina matkaillessa ja edellisten lisäksi Bratislavasta löytyi tuollainen alla olevassa kuvassa näkyvä pieni virkattu ja tärkätty kello, joka tulee saamaan paikkansa Kartanossa lampunvarjostimena. Samasta kaupungistä ostin myös lasisormustimen, joka toisin päin käännettynä on hieno kristallimaljakko. Puuhevonen on Prahasta ja Reutterin koristelautaset Wienistä Schönbrunnin linnasta. Münchenissä oli lelukauppa, jossa oli iso valikoima Bodo Henningin tuotteita. Tuo pieni pähkinämylly on mielestä niin söpö, että sen halusin itselleni.

Olimme Suomessa takaisin aikaisin eilen aamulla ja kun mies hoiteli päivällä Helsingissä muutamia työasioita, kerkesin vielä käydä katsastamassa Minimaailman uuden liikkeen sekä piipahtaa Hobby Pointissa. Molemmista löytyi tarpeellisia tarvikkeita ja nyt onkin hirmuinen hinku päästä taas tekemään. Puutarha vain on suorastaan räjähtänyt tämän parin viikon aikana ja siellä on pakko käydä taisteluun rikkaruohoja vastaan. Onneksi lomaa on vielä yli kaksi viikkoa jäljellä, niin että eiköhän tässä sentään vielä mineilemäänkin ehdi.