Minulla on keskeneräisenä useita nukkekoteja. Rakkain niistä kaikista on Kartano, jota olen rakentanut jo pian neljä vuotta. Olen rakentanut taloa huone kerrallaan alhaalta ylöspäin ja nyt sen neljästä kerroksesta lähti työn alle viimeinen. Rakentamisen alkuvaiheista löytyy juttua Kartano -sivulta, tosin olen laiskistunut sitä päivittämään eikä siellä ole kuvia kaikista myöhemmin valmistuneista huoneista.

Tällä viikolla olen aloittanut keltaisen vierashuoneen tekoa. Ja siinä huoneessahan majailee Eleonora, joka on Kartanon rouva Helenen sisarentytär. Huone on jo saanut hiukan tapetteja seinilleen ja ensimmäisenä kalustuksesta valmistui kaakeliuuni:

Uunin runkona on pahviputki, jossa on ollut sisällä Lakrisal salmiakkipötköjä. Alaosassa on valkoiseksi maalattu lasipurkin kansi. Kruunu on tehty brodyyristä ja koristenauhasta, jotka käsittelin ensin tekstiilin kovetusaineella ja sitten maalasin.

Kaakelin kuvan skannasin kirjasta. Olen aikaisemmin tehnyt uuneja niin, että olen  asemoinut kaakelit arkille ja tulostanut niistä printin, jonka olen sitten laminoinut. Nyt päätin kokeilla hiukan toista tapaa. Tulostin kaakelit lasertulostimen pinnoitetulle, erittäin kiiltävälle paperille, mutta muovisen vaikutelman välttämiseksi jätin tällä kertaa laminoimatta tulosteen. Sitten leikkasin kaakelit erilleen ja liimasin ne uunin pintaan yksitellen. Ajattelin, että pinnasta tulisi näin elävämpi, mutta ei sillä loppujen lopuksi ollut kovin suurta merkitystä tuohon elävyyteen. No, tulipahan kokeiltua, mutta seuraavalla kerralla ehkä liimaan kuitenkin kerralla koko printin.

Sähköistys puuttuu vielä, mutta lisään senkin kyllä sitten jossakin vaiheessa, jotta uunissa palaa tuli.